Dit is wat je nu moet doen

We zijn 1 week verder. 1 week waarin de ernst van de crisis staat zichtbaarder wordt. En het steeds duidelijker wordt dat dit allemaal een stuk langer gaat duren dan 6 april. Dat is natuurlijk slecht nieuws voor iedereen in Nederland, maar voor ons als ondernemers helemaal.

Want tot 6 april red je het misschien nog wel, maar nog veel langer zonder klanten of nieuwe opdrachten, dat wordt lastig.

Logisch dus dat vele van ons in paniek schieten. En er vanuit angst allerlei acties worden bedacht. Soms goed, soms wat minder goed. Ik zie ondernemers alle kanten opschieten. Er is geen oog meer voor strategie, het is echt overleven.

En dat begrijp ik, soms voel ik het zelf ook zo. Heb ik de neiging om maar van alles te doen als het maar geld oplevert. Want ik wil wel al mijn rekeningen kunnen blijven betalen. Ik werk voornamelijk met kleine zelfstandigen en ik weet welke problemen het oplevert als ik hun niet betaal. En ook mijn eigen hypotheek en boodschappen moeten wel betaald worden.

Maar zomaar alles in de lucht slingeren omdat het geld oplevert is paniekvoetbal. Het levert misschien nu wat geld op, maar doet je bedrijf op lange termijn geen goed. Dat weet ik en daarom heb ik me gelukkig in kunnen houden.


Maar wat is dan wel slim?

Je weet het vast wel, ik ben van de cijfers EN de mindset. En dat is wat ik nu ook gebruik.
Je kunt alleen de juiste beslissingen nemen als je weet hoe je er nu voor staat. Als je dat namelijk weet kun je van daaruit de juiste beslissingen nemen.

Het allerbelangrijkste op dit moment is dat je genoeg geld op de bank hebt om al jouw rekeningen van te kunnen betalen. Zolang dat zakelijk en privé lukt is er niet zoveel aan de hand en hoef je niet allerlei paniek acties te doen. Tuurlijk je had in je plan misschien een veel hoger omzetdoel staan, maar voor nu is liquiditeit (zo noem je het hebben van genoeg geld) het allerbelangrijkste.

Dus weet hoe je er voor staat en wanneer dit voor jou een probleem wordt.

 

Dit doe je door even een moment uit te trekken en het volgende op te schrijven:

– Hoe hoog is je banksaldo?
– Heb je een buffer en zo ja…hoe hoog is die?
– Welke facturen staan nog open?
– Welke opdrachten gaan nog door en kun je dus facturen voor sturen?
– Hoeveel % wanbetalers verwacht je?
– Welke facturen heb je al binnen en moet je nog betalen?
– Welke facturen verwacht je nog de komende maanden?

Door dit allemaal onder elkaar te zetten zie je heel snel wanneer het moment is dat jij in de financiële problemen komt. En dat kan best pas over 2 maanden zijn. Is dat zo dan hoef je nu niet meteen deze week allerlei acties te lanceren, dan heb je iets langer de tijd om een strategisch plan te maken. Zodat je acties in kunt zetten die je niet alleen geld opleveren, maar jouw bedrijf op de lange termijn ook beter maken.

Wat ik zelf heel fijn vind is om deze oefening zowel voor mijn bedrijf als mijn privé te doen. Dit laat zien of het mogelijk is om tijdelijk minder of geen salaris uit jouw bedrijf te halen. Niet ideaal, maar het geeft wel lucht.

Ik geloof echt dat deze crisis ook heel veel kansen kan bieden. Als jij je nu op de juiste manier laat zien aan jouw doelgroep kun je sneller een groot bereik creëren dan in ‘normale’ tijden. En dat bereik kun je dan later converteren in betalende klanten. Daarom is het nu belangrijk om strategisch na te blijven denken over jouw acties en alleen die acties in te zetten die ook op lange termijn bijdragen aan jouw bedrijf.

 

Hulp nodig?

Vind je het lastig om zo’n cashflow-begroting (zo heet deze opdracht) te maken? Of weet je niet zo goed welke acties je op basis hiervan kunt inzetten? Stuur me dan vooral een mail.

Anderen bekeken ook

Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Financieel business coach Hilde Radt

Gratis stappenplan: Bepaal Jouw Ideale Prijs

Worstel jij ook met jouw prijzen?

In mijn stappenplan ontdek je de 3 stappen hoe je een prijs kiest die goed voelt EN genoeg oplevert.

Aanvraag is gelukt