Welke reis maken jouw klanten?

Grote kans dat jij een aantal verschillende producten in jouw aanbod hebt. En voor al deze producten wil jij graag klanten krijgen, toch?

En dat is vaak best een behoorlijke klus. Want ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij staan ze helaas nog niet in rijen voor mijn deur te wachten. Er is dus werk aan de winkel.

Nu kun je voor elk product afzonderlijk op zoek gaan naar nieuwe klanten. Maar….waarom niet de makkelijke route nemen en ervoor zorgen dat 1 klant meerdere producten bij jou afneemt? Scheelt jou een berg met tijd die jij dan weer kunt besteden aan datgene wat jij het allerliefste doet in jouw bedrijf. Dit noem je het creëren van een strategisch productaanbod.

 

Maar hoe werkt zo’n strategisch productaanbod?

 

Zorg ervoor dat je jouw klanten mee op reis neemt. Een reis met meerdere stops onderweg. Elke stop is 1 van jouw producten. Jouw taak is om aan de klant duidelijk te maken dat de reis nog niet voorbij is en dat hij/zij heel wat mist als ze niet ook meekomt naar de volgende stop.

Ik zie bij mijn klanten dat deze ‘reis’ vaak wel wordt toegepast op het gratis aanbod. De klant wordt door een aantal gratis weggevers meegenomen van de Know – naar de Like – en uiteindelijk de Trust fase. Voor degene die dit niet kennen, dit zijn de fases die een potentiële klant moet doorlopen om echt klant te worden. Hierbij leert de klant jou eerst kennen, daarna gaat ze jou (of jouw bedrijf) leuk vinden en uiteindelijk zoveel vertrouwen dat ze bereid is geld aan jou uit te geven.

Dit is het proces wat doorlopen wordt wanneer er een salesfunnel wordt ingericht. Die term heb je vast wel al eens gehoord. Deze is behoorlijk hot op het moment. En terecht. Het is super belangrijk en je moet dit ook zeker doen.

 

Maar waarom stopt een salesfunnel zodra iemand klant is?

 

Jouw ondernemersleven wordt zoveel makkelijker wanneer je deze reis ook toepast op jouw aanbod en hier een strategisch productaanbod van maakt. Zo gids je jouw klant van product 1 naar product 2 en wie weet ook nog wel product 3. En het mooie hiervan is, dat deze klanten al in de trust-fase zitten. Ze weten precies wie jij bent en wat ze aan je hebben. Dat maakt dat ze veel sneller kunnen beslissen of ze verder met jou willen.

Ik zal een voorbeeld geven:
1 van mijn producten is de online masterclass Maak Jouw Winstgevende Plan. Deze masterclass is een onderdeel van mijn Money Club, maar kun je ook los kopen.
Wanneer een klant deze masterclass heeft gekocht, maar er bij het invullen van het plan achter komt dat wat extra hulp toch wel handig is (zoals bijvoorbeeld bij het bepalen van prijzen of creëren van aanbod) dan nodig ik ze uit om in de Money Club te stappen.
Voor de klant prettig, want die krijgt alle kennis die ze nodig heeft, voor mij ook prettig want ik heb weer een nieuwe deelneemster voor mijn Money Club. En mocht de onderneemster na afloop van de lessen nog extra hulp nodig hebben, dan kan ze bij mij ook weer terecht voor 1-op-1 begeleiding. Op die manier kan ik een klant dus meerdere keren helpen.

Doe je dit nog niet in jouw bedrijf?
Trek er dan eens even een middagje voor uit. Pak een groot vel papier en schrijf hier al jouw producten op. Welke producten zijn een logisch vervolg op elkaar? En hoe kun je de klant hier in meenemen?
Vaak is alleen al het feit dat jij dit voor jezelf helder hebt genoeg om het ook aan de klant duidelijk te maken. Zo kun jij de klant beter bedienen EN zelf beter verdienen. Een echte win-win.

Vind je het lastig om dit zelf te doen? Vraag dan hier een gratis geldgesprek aan. Ik denk graag met je mee om jouw aanbod zo lucratief mogelijk neer te zetten.

Anderen bekeken ook

Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Financieel business coach Hilde Radt

Gratis stappenplan: Bepaal Jouw Ideale Prijs

Worstel jij ook met jouw prijzen?

In mijn stappenplan ontdek je de 3 stappen hoe je een prijs kiest die goed voelt EN genoeg oplevert.

Aanvraag is gelukt