Tot welke prijs moet jij zakken voordat je niet meer te duur bent?

‘Ik denk dat ik mijn prijzen moet verlagen, want mijn klanten vinden mij te duur.’
Die zin heb ik zeker 3 keer gehoord vorige week. En het kan natuurlijk echt waar zijn, maar voordat je nu meteen al jouw prijzen op jouw website aan gaat passen, lees even verder.

 

Er zijn een aantal zaken die je eerst moet checken voordat je gaat rommelen met jouw prijzen:

  • Is de klant die jou te duur vindt, wel jouw ideale klant?
  • Vind jij zelf jouw product eigenlijk ook te duur?
  • Wat onderscheid jou van de goedkopere concurrentie?

Allemaal vragen die heel belangrijk zijn wanneer jij overweegt om jouw prijzen aan te passen. Want ik ben van mening dat je elke prijs kunt vragen die jij wilt, als je er maar zelf van overtuigd bent dat jouw product dit ook echt waard is. En dat je vervolgens ook goed uit kunt leggen aan jouw ideale klant waarom jouw product deze prijs waard is.

Denk maar eens aan tassen. Je kunt een tas kopen bij de Bristol voor €25 en je kunt een tas kopen bij Chanel voor €5.000. In principe doen ze hetzelfde; je kunt er je spullen makkelijk in meenemen. En toch zijn er mensen bereid 200x zoveel te betalen voor een tas van Chanel. Waarom? Zij kunnen heel goed uitleggen waarom hun tas zoveel duurder is. En ze hebben een ideale klant die hun uitleg logisch vindt en bereid is om er €5000 voor neer te leggen.

Denk je dat zij dit voor elkaar zouden krijgen als ze de prijs zelf eigenlijk ook belachelijk hoog vinden? Nee, natuurlijk niet!

Zolang jij zelf niet achter de waarde van jouw product staat, belemmer je jezelf bij de verkoop. Je promoot je product niet zo vaak als zou kunnen en durft je prijs eigenlijk niet te noemen. Als je dit dan wel doet is dit altijd met een beetje een weifelende ondertoon. Je gaat je vaak meteen verantwoorden waarom jouw product de prijs heeft die het heeft. De potentiële klant voelt dit aan en trekt dan snel de conclusie dat het te duur is.

Terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Wanneer jij weet waarom jij de prijs vraagt die je vraagt en daar ook zelf helemaal achter staat, zal je merken dat veel minder klanten jou ‘te duur’ vinden.

 

Zijn jouw diensten te duur of niet?

Heb jij nog geen prijzen waar je helemaal van overtuigd bent? Dan heb ik iets heel waardevols voor jou. Mijn gratis stappenplan Bepaal Jouw Ideale Prijs. Hierin leg ik jou precies uit welke stappen jij moet zetten om een prijs te bepalen die goed voelt EN genoeg oplevert.

Anderen bekeken ook

Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Sterker uit de crisis

Wil jij ook graag meer verdienen in deze crisis?

Claim dan nu jouw 3 gratis masterclasses en ontdek hoe jij met online ondernemen jouw bereik en bankrekening laat groeien.

Aanvraag is gelukt