Mag het een onsje meer zijn?

Heerlijk zonnig weer de afgelopen dagen. Echt weer om op het terras te zitten en dat heb ik dan ook gedaan ? Terwijl ik daar zat, viel me iets op en daar wil ik het graag even met je over hebben. Omdat dit voor jou een behoorlijke boost kan geven aan jouw inkomen.

Het zijn hele simpele zinnetjes als:

  • wil je een kleine of een grote verse jus?
  • wist je dat we ook alcoholvrije cocktails hebben?
  • wil je de huiswijn of liever onze speciaal geselecteerde wijnen? ​
  • wil je er bitterballen bij?

Volkomen normaal en je vindt dit waarschijnlijk ook helemaal niet vervelend. Wat ze hier doen is upsellen en dat is heel slim. Want deze klant heeft al besloten dat ie iets bij jou wil kopen. En tijdens die koop vraag je of ze misschien iets duurders willen aanschaffen.

En zo normaal als we dat op een terrasje vinden, zo moeilijk vinden we het vaak in ons eigen bedrijf. Want wat zal die klant wel niet van me denken als ik dat voorstel?
Door deze mindset loop je een berg makkelijk te maken omzet mis. Das toch zonde?

 

Zet ook een upsell in



De klant heeft al voor jou gekozen en is misschien we veel beter geholpen met jouw upsell. Want zeg nou zelf; als jij op het terras zit en je bent van plan een drankje te doen en je eindigt uiteindelijk met een glas sangria en een schaal tapas. Voel je je dan slechter geholpen? Vind je de kroegbaas een afzetter? Nee! Je bent waarschijnlijk harder aan het genieten dan je van plan was. Grote kans zelfs dat je nog wel eens terugkomt naar dat terras.

En zo moet jij ook gaan leren kijken naar jouw eigen producten. Wat kan ik de klant nog meer aanbieden zodat ik zijn ervaring positiever maak? Het gaat niet puur alleen om jouw inkomsten het moet wel een win-win situatie zijn. De klant moet er blijer van worden en jij weer wat rijker.

Een upsell kun je maken door de klant een duurdere variant aan te bieden, maar je kunt ook bijpassende producten er bij verkopen (officieel heet dit cross-sellen). Zo kun je als coach een duurder traject aanbieden en als webwinkelier is het vaak makkelijker om extra bijpassende producten aan te bieden. Wat voor jou het beste werkt, hangt af van het soort bedrijf dat jij hebt.

Ik zie veel onderneemsters die al zo blij zijn dat ze een klant hebben dat ze er helemaal niet aan denken om een upsell te doen. Soms ook omdat ze niet weten dat dit een optie is. Mocht jij 1 van die onderneemsters zijn, neem dan even de tijd om te brainstormen over wat jij zou kunnen aanbieden.

En vind je het lastig om iets te bedenken of wil je graag eens met iemand sparren om te checken of er niet meer uit jouw upsell te halen valt? Vraag dan nu een gratis geldgesprek aan.

Ik hoor graag van je!

Anderen bekeken ook

Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Financieel business coach Hilde Radt

Gratis stappenplan: Bepaal Jouw Ideale Prijs

Worstel jij ook met jouw prijzen?

In mijn stappenplan ontdek je de 3 stappen hoe je een prijs kiest die goed voelt EN genoeg oplevert.

Aanvraag is gelukt