5 redenen dat jij jouw omzetdoel niet behaalt

Omzetdoel gehaald? Ja/Nee

We zijn weer aan het einde van het jaar. Overal hoor je ondernemers over dat ze weer hun beste jaar ooit hebben gehad, of dat ze een eindsprint doen om ervoor te zorgen dat ze hun omzetdoel voor het jaar gaan halen. Sommige zijn zelfs al bezig met wat ze te doen hebben om hun omzetdoel voor het nieuwe jaar te behalen. Als je mij een beetje kent weet je dat ik daar helemaal voor ben. Dat is wat ik doe … laat mij maar weten wat jij wilt verdienen en ik help je een bedrijf te creëren waar dat mee lukt. Niks zo lekker als een doel crushen!

Maar ik weet ook dat er een heleboel ondernemers zijn die hier niet mee bezig zijn. Die het misschien wel een paar jaar gedaan hebben, maar nadat ze elke keer hun doel niet haalden er maar mee gestopt zijn. Want niets zo frustrerend als een doel wat je steeds niet haalt. Dus zeggen ze dat het niet om het geld gaat en dat ze gewoon lekker willen kunnen leven en mensen willen helpen. Dat klinkt allemaal heel nobel, maar je hebt een business. Dat betekent dat er geld verdient moet worden en iedereen kan dit. Ook jij!

Het feit dat jij jouw omzetdoel nu niet haalt daar is een reden voor. Fix die en dan kan ook jij bij die club goed verdienende ondernemers horen. In de blog van vandaag neem ik de 5 meest voorkomende redenen met jou door waarom jij jouw omzetdoel nu niet behaalt.

 

1) Geen omzetdoel vastgelegd

Klinkt als een open deur, maar dit zie ik heel veel gebeuren. Je weet wel dat je meer wilt verdienen zodat je lekker kunt leven en je geen zorgen hoeft te maken rondom geld, maar een echt specifiek doel is er niet. Wel zo veilig, want dan raak je ook niet teleurgesteld als je het niet haalt. Alleen dit is precies de reden waarom je niet genoeg verdient. Als je niet weet waar je naar toe wilt kun je jouw bedrijf ook niet inrichten op een manier dat dit lukt. Dat is hetzelfde als tegen je TomTom zeggen dat je ergens heen wilt, dat werkt ook niet.

 

2) Je omzetdoel niet gedeeld

Misschien heb je wel een omzetdoel, maar ben jij de enige die dit weet. Ook weer heerlijk veilig, want zo lang niemand weet wat jouw doel is, kun je ook niet falen. Maar we weten allemaal wat er gebeurt als we een afspraak met onszelf maken, die wordt nogal eens verbroken. We kunnen altijd hele goede redenen verzinnen waarom het logisch dat we ons doel niet halen. Op het moment dat je jouw omzetdoel deelt, is er meer commitment. Je wilt niet falen voor de ogen van een ander en zet daarom dus net dat stapje extra. Daarnaast heb je ook nog de kans dat degene met wie je het deelt jou kan helpen, waardoor je jouw doel sneller kunt bereiken. Dus deel jouw doel. En dat mag zo groot of klein als je zelf wilt. Misschien deel je het alleen met jouw partner, jouw coach, jouw team, jouw mastermindgroep … alles is goed. Zo lang er maar commitment en extra steun ontstaat.

 

3) Je omzetdoel staat nergens voor

Je hebt wel een omzetdoel, maar het is alleen een getal. Je hebt er niks aan gekoppeld. En dat is wel nodig wil je doorzetten wanneer het lastig wordt. Spoiler alert: het wordt een keer lastig. Wanneer jij jouw omzetdoel hebt gekoppeld aan het bedrag dat je nodig hebt voor die droomvakantie, dat droomhuis of jouw droombruiloft, dan ga je extra stappen zetten. En geef je niet halverwege op omdat je nu ook wel lekker kunt leven en het toch wel veel is.

 

4) Je gelooft jouw omzetdoel niet

In ondernemersland wordt er nogal veel geroeptoeterd. Zeker wanneer het over omzetdoelen gaat. En dat geeft je misschien het gevoel dat je minimaal voor € 100.000,- of meer moet gaan. Maar als je op dit moment met moeite € 20.000,- omzet hebt, kan dit als een veel te grote stap voelen. Je wilt het wel, maar ziet niet voor je dat dit kan in jouw bedrijf. Het is heel belangrijk dat jij een omzetdoel hebt waarvan jij gelooft dat je het kan waarmaken. Het is een stretch, maar als je je best doet dan kan het. Wanneer je er eigenlijk niet echt in gelooft, kom je niet in actie. Want dat heeft toch geen zin. En die actie die heb je wel nodig om jouw omzetdoel te behalen. Veel ondernemers die nu geen omzetdoel hebben omdat dit in het verleden niet werkte zijn in deze valkuil gestapt. Ze zijn meegegaan in de stroom en hebben een te hoog omzetdoel neergezet. Wat ze vervolgens niet haalden. Soms jaar in jaar uit. Er is niks mis met groter dromen en voor sommige mensen kan de stap van € 20.000,- naar € 100.000,- zeker. Maar wees eerlijk naar jezelf, geloof jij in jouw omzetdoel?

 

5) Je weet eigenlijk niet hoe je jouw omzetdoel kunt bereiken

De laatste stap is dat je wel moet weten hoe je dit doel kunt bereiken. Zeker bij een ambitieus doel zit hier best wat werk in. Soms kan jouw doel alleen bereikt worden door op een hele andere manier te gaan werken, door je aanbod te veranderen of door een veel groter bereik te creëren. Wel zo handig als je dit van tevoren weet. Anders ben je het hele jaar aan het ploeteren en lukt het alsnog niet. Zorg dus dat je een goed financieel plan maakt voor jouw bedrijf. Zodat je precies weet wat je moet doen om jouw omzetdoel te behalen.

Ben jij klaar met je ploeteren en wil jij jouw omzetdoel nu echt eens jaar op jaar gaan behalen? Neem dan snel contact met mij op. Want dat is precies waar ik mijn klanten mee help.

Anderen bekeken ook

Vlog: 3 gelddoelen die je moet stellen dit jaar
Vlog: Heb jij de helft van jouw omzet al behaald
Vlog: Het gaat niet om omzet
Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Loading...