Hoe zorg je ervoor dat jouw facturen op tijd betaald worden?

Liever lezen?

Irritatie nummer 1 bij veel ondernemers: klanten die hun factuur niet op tijd betalen. Jij hebt al geleverd. De klant heeft het product al binnen. Maar jij zit nog steeds te wachten op de betaling. Superfrustrerend.

Vooropgesteld dat elke ondernemer wel eens te maken krijgt met wanbetalers en dat er daarom ook incassobureaus bestaan. Zijn er wel een aantal zaken die jij als ondernemer kunt doen die de kans vergroten dat jouw facturen wel op tijd betaald worden.

Ik zal ze even voor je op een rijtje zetten:

 

1) Verstuur jouw factuur op tijd

Verstuur jouw factuur zo snel mogelijk. Laat het niet eerst een tijdje liggen, want hiermee geef je het signaal af dat jij niet zit te wachten op het geld. Veel ondernemers laten facturen veel te lang liggen, uit angst. Ze zijn bang dat er gezeur komt of dat de klant toch niet zo tevreden is. Niet doen! Jouw klant heeft een product bij jou afgenomen en moet deze gewoon betalen. Bij de AH moet je toch ook eerst langs de kassa voordat je iets mee kunt nemen? Wanneer jouw factuur pas na 1 maand bij de klant binnenvalt, zal deze het op de to-do stapel leggen en er ook geen haast mee maken. En dat is toch niet wat je wilt?

 

2) Rappelleer op tijd

Als je dan jouw factuur verstuurd hebt en de betaling is niet binnen op de uiterste betaaltermijn, ga er dan meteen achteraan. Laat het niet liggen, want de kans is groot dat er gewoon ergens iets is fout gegaan of dat het bij de klant aan de aandacht is ontsnapt. Hoe sneller jij rappelleert, hoe eerder dit opgelost kan worden. Als je lang wacht weet niemand meer precies waar het fout gegaan is.

 

3) Maak een duidelijke factuur

Ik ontvang zelf nog regelmatig facturen waarbij het een soort zoekplaatje is. Waar is het voor? Op welke rekening moet het betaald worden? En voor wanneer?

Maak het jouw klant zo makkelijk mogelijk om te betalen. Het liefst met een betaallink erbij zodat ze meteen via Ideal kunnen afrekenen. Hoe onduidelijker jouw factuur, hoe groter de kans dat de klant hem nog even laat liggen. Totdat ze tijd hebben om er eens even rustig naar te kijken.

 

4) Betaal zelf op tijd

Het klinkt misschien raar, maar ik geloof erin dat wanneer jij zelf jouw facturen snel en op tijd betaalt, jouw klant dat ook doet. Een soort financiële karma. Daarom plan ik elke week administratietijd in waarin ik alle binnengekomen facturen van die week betaal. Zo hebben mijn leveranciers altijd uiterlijk binnen 1 week hun geld binnen. En geloof het of niet, de meeste van mijn klanten betalen ook binnen 1 week. En dat scheelt een hoop financiële stress.

Zoals je ziet heb je zelf best invloed op het betalingsgedrag van jouw klanten. Het kost je niks extra’s en is niet ingewikkeld. Kwestie van zorgen dat je elke week wat factuurtijd in je agenda plant. Dan kun je ze maken, versturen, rappelleren en betalen. Door hier elke week wat tijd in te steken, zul je zien dat jij jouw geld een stuk sneller op jouw bankrekening hebt staan.

Anderen bekeken ook

Zo wordt rekeningen betalen leuk!
Help mijn klant betaalt niet, wat kan ik doen?
Financiële stress en wat je ertegen kunt doen
Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!