Budgetteren voor onderneemsters

Budgetteren voor onderneemsters

De helft van de Nederlandse ondernemers ligt wakker van financiële zorgen las ik laatst in een onderzoek. Dat vind ik een schrikbarend hoog aantal. En hoewel ik heus wel weet dat niet elk bedrijf in Nederland goed draait en er natuurlijk altijd starters zijn die nog niet veel klanten hebben, denk ik niet dat dit de helft van het aantal bedrijven is.

De oorzaak ligt dus ook aan de andere kant. Het is niet persé zo dat er te weinig binnenkomt. Er gaat simpelweg te veel uit. In de bankenwereld hoor je niet voor niets vaak de uitspraak: Bedrijven gaan niet failliet door een gebrek aan klanten, ze gaan failliet door een gebrek aan geld.

En dat is iets wat je kunt voorkomen door het instellen van budgetten. Zoals je thuis misschien ook een budget hebt voor de boodschappen of je vakantie, zo zou je het ook in jouw bedrijf moeten doen. Alleen dat zie ik veel te weinig gebeuren.

Onderneemsters hebben vooral focus op het geld dat binnenkomt. En zodra dat lekker loopt hebben ze het gevoel dat er geld genoeg is. En dus geven ze het makkelijk uit aan kansen die voorbijkomen. Een training hier, een freelancer daar, toch nog een extra machine…je kent het vast wel. En voordat ze het weten lukt het opeens niet om de huur te betalen, oeps…..

Dit voorkom je door voorafgaand aan het jaar budgetten op te stellen. Je bepaalt van tevoren hoeveel geld je uit gaat geven aan huur, personeel, coaching, online tools enz. En natuurlijk weet je dan niet precies hoe hoog deze kosten gaan zijn, maar je doet je best om het zo goed mogelijk in te schatten.

Vervolgens pak je deze budgetten er elke maand even bij en je checkt wat het verschil is met de werkelijkheid. Hoeveel had je verwacht aan deze kostenpost uit te geven en hoeveel heeft het daadwerkelijk gekost? Op deze manier leer je steeds beter om een goede inschatting te maken. Is een bepaalde kostenpost in het echt veel hoger dat je had verwacht? Dan zal je op een andere kostenpost moeten besparen of meer omzet moeten maken. Anders kom je niet uit.

Door dit elke maand even te checken, zorg je ervoor dat jouw uitgaven binnen de perken blijven. Je wordt je weer even bewust van al het geld dat jouw bedrijf uit gaat en dat zorgt ervoor dat je 2x nadenkt voordat je ja zegt tegen weer een nieuwe kans. Het wil niet zeggen dat je die kans niet pakt, alleen dat je van tevoren even controleert of dit in jouw huidige financiële situatie wel lukt.

Het inzetten van budgetten in jouw bedrijf zorgt ervoor dat jij je volledige aandacht kan geven aan het binnen halen van meer omzet. En dat is veel leuker om mee bezig te zijn dan steeds stressen of je je rekeningen wel kunt betalen. Zorg er dus voor dat jij dit ook gaat doen in jouw bedrijf.

En kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan vooral contact met mij op, want ik help je hier graag mee.​

Anderen bekeken ook

Vlog: Krap bij kas? Zo los je het op.
Vlog: Financiële stress en wat je ertegen kunt doen
Vlog: 3 manieren om geld te besparen in jouw bedrijf
Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Loading...