In plaats van je prijs te verlagen, doe dit

Liever lezen?

We zitten in een economische crisis en dan hoor ik het volgende weer regelmatig van klanten: ‘Het is nu allemaal zo lastig, ik denk dat ik mijn prijzen ga verlagen’.

Misschien is dit iets wat ook wel door jouw hoofd heeft gespookt de laatste tijd.

Weet dat het verlagen van jouw prijs vaak maar 1 verliezer heeft en dat ben jij. Je krijgt er misschien wel meer klanten door, maar je houdt een stuk minder over per klant en moet dus harder werken om hetzelfde salaris te kunnen uitbetalen. En weet dat er ook een aantal prima alternatieven zijn. En die wil ik vandaag graag even met je doornemen. Zo kan jij ook in economisch slechte tijden toch jouw producten blijven verkopen.

 

1) Bonussen i.p.v. korting

Niet elke klant zit te wachten op een korting. Vaak vinden ze een bonus veel waardevoller. Zeker wanneer dit een bonus is die ze niet op een andere manier kunnen krijgen en dus exclusief is. Denk bijvoorbeeld aan een 1-op-1 sessie, een review van hun website, een diner na afloop van een event enz….Wat zou jij kunnen aanbieden?

 

2) Termijnbetalingen

Klanten hoeven niet in 1 keer het volledige bedrag te betalen. Het kan ook in termijnen. Daardoor gaat de initiële kost om in te stappen omlaag en wordt het behapbaarder. En bied je op dit moment al termijnbetalingen aan, kijk dan eens of je de termijnen kan verlengen. Dus in plaats van 4 termijnen hanteer je er nu 6 of 8. Zo kan de klant voor een lager bedrag starten. Zo kun je bij mij op dit moment niet alleen voor 4 ,maar ook voor 12 termijnen kiezen bij jouw aanmelding voor de Money Club.

 

3) Pakketten

Bundel een aantal producten en maak een goede deal. Dit is ideaal voor ondernemers die klanten hebben die vaak terugkomen zoals kappers, schoonheidsspecialisten, masseurs enz of bij ondernemers die producten verkopen. Dit is technisch gezien wel een verlaging van je prijs, maar je bent verzekerd van meer verkopen. En dat maakt het aantrekkelijker.

 

4) Mini-product

Geven potentiële klanten aan interesse te hebben in jouw product, maar kunnen ze het echt niet betalen? Creëer dan een mini-versie van jouw product. Hiermee kunnen ze met een kleine investering wel al stappen zetten. Zodra ze er financieel beter voorstaan kunnen ze dan altijd nog instappen bij jouw normale product.

 

5) Mindset

Denk niet automatisch dat er in economisch slechte tijden niemand meer geld wil uitgeven. Er zijn altijd mensen die het wel goed doen en jou willen betalen als jij een goed product hebt. Soms is alleen deze mindset shift al genoeg om toch weer goed te gaan verkopen. Omdat je je onbewust tegengehouden hebt in jouw marketing aangezien je dacht dat niemand er op zat te wachten. Door dit los te laten kun jij weer vol gaan verkopen.

Zo zie je maar, een prijsverlaging is echt niet altijd nodig. Er zijn genoeg alternatieven. Laat je me weten welke jij door gaat voeren?

Anderen bekeken ook

De 3 meest gemaakte fouten bij het bepalen van een prijs
Hoe kies je een goede bonus
Termijnbetalingen: Hoe regel je dit nu slim?
Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!