Termijnbetalingen, hoe regel je dit nu slim?

Liever lezen?

Weet jij zeker dat jij jouw klant heel goed kan helpen, maar krijg jij regelmatig te horen dat jouw klanten het geld niet hebben om jouw product te kopen?

Ik wel. Ik coach ondernemers die meer willen verdienen, die zwemmen over het algemeen niet in het geld.

Om ze toch de mogelijkheid te geven om jouw product aan te schaffen kan het slim zijn om termijnbetalingen aan te bieden. De klant hoeft dan niet in 1 keer het hele bedrag te betalen, maar kan dit verspreiden over meerdere termijnen.

Termijnbetalingen kunnen een goede marketingmethode zijn om klanten toch in te laten stappen in jouw product. Zeker als je een wat duurder product hebt, kan ze dit over de drempel heen halen. Je hebt dan een nieuwe klant, wat superfijn is. Maar niet al jouw geld. Dit is natuurlijk een risico en daarom is het belangrijk dat je dit goed inregelt. En daar wil het vandaag over hebben. Hoe doe je dit nu het beste?

 

1) Kies de juiste termijn

Over het algemeen wordt er een termijn van 1 maand gekozen, maar dat is niet verplicht. Past bij jouw product bijvoorbeeld beter een betaling per kwartaal, dan kan dat dus prima.

Als je eenmaal weet hoe lang jouw termijn is, heb je de volgende keuze: Hoeveel termijnen kies je? Hoe meer termijnen, hoe lager het instapbedrag kan zijn. Maar ook hoe meer werk en risico. Vaak wordt er gekozen voor het aantal maanden dat het programma duurt. Bijvoorbeeld mijn Money Club duurt 3 maanden. Je kunt hierbij kiezen voor betaling in 4 termijnen. 1 bij aanvang en vervolgens 1 voor elke maand. Zo heb je de mogelijkheid om het programma stop te zetten wanneer er niet betaald wordt.

Soms kan het fijn zijn om een langere betalingstermijn te hanteren. Zo heb ik op dit moment ook een mogelijkheid om de Money Club in 12 termijnen te betalen i.v.m. de Coronacrisis.  Ik weet dat veel ondernemers nu erg geholpen zijn met alle kennis mijn Money Club, maar dat ze door alle maatregelingen nu weinig inkomsten en buffers hebben. Daarom ik heb ik hiervoor gekozen. Maar aangezien dit meer werk en risico met zich meebrengt dan betaling in 4 termijnen is deze optie wel duurder.

 

2) Maak het betalen in termijnen duurder

Deel niet zomaar de prijs van jouw product door het aantal termijnen dat je wilt aanbieden. Maar doe hier altijd een opslag bij.

Wanneer een klant in termijnen betaalt brengt dat meer werk met zich mee. Jij moet elke periode een factuur sturen, in de gaten houden of deze betaald wordt, zo niet: herinneringen sturen en uiteindelijk de betaling verwerken in de boekhouding. Logisch dus dat je wat extra’s rekent voor termijnbetalingen.

Ik weet dat wanneer je dit nu allemaal zelf doet, dat je denkt dat het wel meevalt. Maar als jij straks gaat groeien en misschien jouw administratie uitbesteed dan zal je iemand moeten betalen voor deze werkzaamheden. En dat kost misschien maar een kwartiertje. Maar als dit elke maand terugkomt kan dat alles bij elkaar toch een behoorlijk bedrag worden.

Daarnaast vormen termijnbetalingen altijd een risico. Gelukkig komt het weinig voor, maar er is altijd een mogelijkheid dat de klant na 1 of 2 termijnen niet meer betaalt. Zeker wanneer de klant al toegang heeft tot jouw hele product is dat natuurlijk erg vervelend. Om dat risico af te dekken is het noodzakelijk dat je termijnbetaling duurder maakt.

Denk dus even goed na over hoe jij jouw termijnbetalingen in gaat regelen. Als je dit op de juiste manier doet, kan het voor flink meer klanten en inkomen zorgen en dus een hele mooie aanvulling zijn op jouw marketingmix.

Anderen bekeken ook

Help mijn klant betaalt niet, wat kan ik doen?
Tot welke prijs moet jij zakken voordat je niet meer te duur bent?
Hoe zorg je ervoor dat jouw facturen op tijd betaald worden
Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!