De 3 meest gemaakte fouten bij het bepalen van een prijs
Bij het bepalen van een prijs word je aldoende wijs
Ik help op jaarbasis honderden ondernemers met het bepalen van hun ideale prijs. En daarbij zie ik 3 dingen steeds opnieuw fout gaan en die wil ik graag met jou delen. Dan weet jij wat die fouten zijn en hoef jij ze tenminste niet meer te maken.
1) Prijzen baseren op die van de concurrent
Wat veel ondernemers doen die gaan starten of een nieuw product hebben ontwikkeld is dat ze in de markt gaan kijken wie dit product nog meer aanbieden. En dan kijken ze ook naar wat diegene daar dan voor vraagt. Veel ondernemers kiezen dan vervolgens een prijs die daar net onder ligt in de hoop dat alle klanten dan naar hen toe komen. Dit niet zo’n handige methode en ik zal je uitleggen waarom dit niet zo handig is:
Je hebt geen idee of jouw concurrent wel genoeg klanten heeft. En als ze wel genoeg klanten hebben weet je niet of ze er wel genoeg winst aan overhouden. Want misschien kan jouw concurrent wel met moeite zijn of haar hoofd boven water houden. En wanneer jij er dan met jouw prijs nog eens net onder gaat zitten dan wordt het wel heel lastig om genoeg te verdienen.
2) Prijzen baseren op de mening van je niet ideale klant
Als ondernemer ben je enthousiast over jouw product en dat betekent dat je er met iedereen over praat: met je zus, de buurvrouw, een vriendin… en die hebben allemaal het beste met jou voor. Die willen ook dat jouw bedrijf een succes wordt. En dat betekent vaak dat ze mee gaan denken en dat je dingen te horen krijgt als: “Oei, das wel een hoge prijs” of “Nou, dat zou ik er nooit voor betalen”. En hoe lief dat ook is, je mag alleen naar hun mening luisteren als zij jouw ideale klant zijn. Want als dat niet het geval is dan ervaren zij de pijn van jouw ideale klant niet en kunnen ze niet goed inschatten hoeveel geld jouw ideale klant bereid is te betalen om zijn of haar probleem opgelost te krijgen.
3) De waarde van je product onderwaarderen
We zijn vaak een bedrijf gestart in iets waar we goed in zijn, wat we leuk vinden en wat we altijd al deden. Daarom zien we zelf niet zo goed hoe waardevol dit voor iemand anders kan zijn. Bij het bepalen van de waarde van jouw product moet je niet uitgaan van de waarde die je zelf aan het product geeft, maar van de waarde die jouw ideale klant eraan geeft. Die heeft namelijk een probleem wat opgelost moet worden of een verlangen dat ingevuld moet worden en daar zijn ze bereid voor te betalen, omdat ze dat nu eenmaal zelf niet kunnen of willen. En jij kan dat wel. Op het moment dat jij alleen kijkt naar wat het voor jou waard zou zijn kom je altijd op een veel lagere prijs uit.
Zo, dat waren de 3 meest gemaakte fouten bij het bepalen van een prijs. Nu hoef jij die dus niet meer te maken. Heel veel succes met het bepalen van jouw prijs. Mocht je hier hulp bij nodig hebben dan is mijn masterclass Bepaal Jouw Ideale Prijs echt iets voor jou.