Banked of booked?

Banked of booked?

Ik raad mijn klanten altijd aan om elke maand tijd in hun agenda te reserveren om te evalueren hoe hun maand is gegaan. Welke marketingacties hebben ze allemaal gedaan? Hoeveel klanten heeft dit opgeleverd? En hoeveel omzet en winst is er binnengehaald?

En dan krijg ik vaak de vraag hoe ze dit het beste kunnen meten. Kijken ze naar het bedrag dat daadwerkelijk is binnengekomen of naar de klanten die JA hebben gezegd?

Want ook als je nooit te maken hebt met klanten die niet betalen zit hier een verschil in. Omdat jouw klant in termijnen betaalt bijvoorbeeld en je dus niet het hele bedrag meteen binnenkrijgt of omdat de klant die JA zegt niet meteen start, maar pas over een paar weken of maanden.

Beide situaties zijn belangrijk om te meten, omdat ze beide iets anders duidelijk maken.

In de eerste situatie (het geld is echt binnen) meet je de gefactureerde omzet. In het Engels klinkt het beter vind ik en dan heet het Banked omzet. Hierbij heb je de factuur gestuurd en heb je het geld al binnen of kan je het snel verwachten. Op basis hiervan weet je hoeveel omzet je gemaakt hebt per maand en ook of je op schema ligt om jouw jaardoel te behalen. Dit is ook de methode die de belastingdienst gebruikt om te bepalen hoeveel belasting je moet afdragen. Dus heb je bijvoorbeeld als jaardoel om €100.000 aan omzet te maken dan kun je met deze methode zien of je al goed op weg bent.

In de tweede situatie (De klant heeft JA gezegd) meet je de geaccordeerde omzet. In het Engels heet dit Booked omzet. Dit is heel waardevol om te meten omdat je hierbij kan ontdekken hoe goed jouw marketing- en salesmiddelen werken. Jij hebt namelijk bepaalde acties gedaan en op basis daarvan hebben klanten besloten JA te zeggen. Stel dat je 10 gratis gesprekken hebt gevoerd en 5 van die gesprekken eindigden met een JA, dan weet je nu dat deze actie een 50% succesratio heeft. Wil je volgende maand 10 nieuwe klanten dan kun je dat bereiken door 20 gesprekken te voeren.

Als ondernemer wil je eigenlijk inzicht hebben in beide situaties. Dan weet je namelijk hoe je ervoor staat EN welke acties je het beste in kunt zetten als je nog wat extra omzet en klanten wilt binnenhalen. Zorg er dus voor dat je beide cijfers elke maand bijhoudt. Je zal zien dat je hierdoor veel meer grip krijgt op je ondernemerschap. En kun je daar wel wat hulp bij gebruiken, neem dan vooral contact met mij op, want ik help je hier graag bij.

Anderen bekeken ook

Vlog: Het gaat niet om omzet
Vlog: Waarom je als ondernemer meer moet verdienen dan in loondienst
Vlog: Zo zorg je voor meer inkomen zonder harder te werken
Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Loading...