Durf jij te stoppen?

Waar je aan begint dat maak je af. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar dat heb ik zeker vanuit huis meegekregen. Besloot ik halverwege het jaar dat ik turnen niet meer leuk vond en liever ging tennissen, dan moest ik toch nog het hele jaar turnen.

Zo’n mentaliteit neem je mee in je bedrijf. En hoewel een beetje doorzettingsvermogen je heel veel oplevert is koppig doorgaan omdat je hier nu eenmaal voor gekozen hebt niet altijd handig.

 

Veel succesvolle ondernemers zijn niet succesvol geworden met hun eerste bedrijf.

 

Ze hebben al wat ‘oefen’-bedrijven gehad. Bedrijven waar ze ook met volle enthousiasme aan begonnen waren, hun baan voor op hadden gezegd, geld voor hadden geleend, om er vervolgens na een paar jaar achter te komen dat dit het toch niet helemaal was. En dus de moeilijke beslissing moesten nemen om er mee te stoppen. Waarna ze weer een ander bedrijf zijn begonnen. En in veel gevallen hebben ze dit een aantal keer herhaald.

Ook ik heb voor dit bedrijf een ander bedrijf gehad. Ik heb 8 jaar een culinair evenementenbureau gehad. Daar heb ik leren ondernemen en het was superleuk, maar na een tijd was het klaar. Althans…met het bedrijf ging het goed, maar ik was er klaar mee. Mijn enthousiasme werd minder en ik merkte dat ik klaar was voor iets anders. Maar dat is best lastig om toe te geven. Het heeft veel tijd en geld gekost om dit op te zetten, dat doe je toch niet zomaar weg?

 

Alle tijd en geld die je ergens al hebt ingestoken noemen we in de economie: sunk costs.

 

Deze kosten zijn al geweest en zouden geen invloed moeten hebben op beslissingen in de toekomst. Want je kunt ze toch niet meer terugdraaien. Je beslist nu wat de beste optie is voor de toekomst gezien wat je nog moet investeren en wat het oplevert. Zo hou je de keuzes zuiver.

Het is een mooie theorie, maar makkelijker gezegd dan gedaan.

Als je net €2000 hebt besteed aan een nieuwe website en nu aan alles voelt dat de doelgroep niet klopt. Pas je hem dan weer aan?

Als je een VA hebt aangenomen en het bevalt niet, durf je deze dan weer te ontslaan?

Als je net al jouw klanten, familie en vrienden hebt verteld over jouw nieuwe product en het loopt niet, durf je daar dan weer mee te stoppen?

Veel ondernemers gaan veel te lang door op een weg waarvan ze eigenlijk weten dat die niet gaat werken. Simpelweg omdat ze niet op willen geven. Omdat ze al zoveel geïnvesteerd hebben, omdat ze bang zijn voor wat anderen denken, omdat ze anders het gevoel hebben dat ze falen.

Wees eens heel eerlijk naar jezelf? Waar in jouw bedrijf had jij al veel eerder moeten stoppen? En laat het me vooral even weten in de reacties.

Anderen bekeken ook

Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Financieel business coach Hilde Radt

Gratis stappenplan: Bepaal Jouw Ideale Prijs

Worstel jij ook met jouw prijzen?

In mijn stappenplan ontdek je de 3 stappen hoe je een prijs kiest die goed voelt EN genoeg oplevert.

Aanvraag is gelukt