Wat te doen als mensen je te duur vinden?

Eerst even checken

Heb je keihard gewerkt om een mooi product te maken, veel marketing gedaan en bijna geen klanten… Super frustrerend! Zeker als je regelmatig van potentiële klanten hoort: ‘Ik vind het heel interessant, maar het is te duur.’

Dan kun je geneigd zijn om jouw prijs maar meteen naar beneden bij te stellen. Maar weet dat iedereen wel eens te horen krijgt dat ie ‘te duur’ is en dat dit helemaal niet de belangrijkste reden hoeft te zijn dat je niet goed verkoopt.

Dus voordat je nu meteen al jouw prijzen op je website aan gaat passen, check eerst even deze 4 dingen:

 

1) Is de klant waar jij dit van hoort wel jouw ideale klant?

Ik ben namelijk van mening dat er voor elk prijspeil een klant is. Denk maar eens aan tassen. Je kunt een tas kopen bij de Bristol voor € 25,- en je kunt een tas kopen bij Chanel voor € 5.000,-. In principe doen ze hetzelfde: je kunt er je spullen makkelijk in meenemen. En toch zijn er mensen bereid 200 keer zoveel te betalen voor een tas van Chanel. Door je op de juiste klant te richten in je marketing kun je elke prijs verkopen.

 

2) Heb je wel genoeg bereik?

Je kunt een fantastisch product hebben met een zeer passende prijs, maar als je maar 100 mensen op je mailinglijst hebt, zal je er nooit heel veel verkopen. Dat heeft niets te maken met jouw product of de prijs, maar alles met jouw bereik. In plaats van je prijs te verlagen, kun je in dit geval veel beter werken aan het creëren van meer volgers. Grote kans dat je dan de volgende keer wel een heleboel verkopen hebt.

 

3) Vind jij zelf jouw product eigenlijk ook te duur?

Wees eens heel eerlijk… Wat is jouw eerste gevoel bij jouw prijs? Krimp je een beetje ineen omdat je het zelf best een hoog bedrag vindt? Denk je: ‘Wie gaat dat nou voor mij betalen?’

Of nog erger: ‘Dat zou ik zelf nooit betalen…’

Dan weet je nu precies waarom je niet goed verkoopt. Ergens klopt er voor jou nog iets niet. De prijs is te hoog voor de waarde die jij levert. Althans dat vind jij. Daarom is het voor jou lastig om de prijs te vragen EN te ontvangen.

En zolang jij jouw prijs eigenlijk te hoog vindt, saboteer jij jezelf. Je doet minder marketing dan zou moeten. Bent niet overtuigend genoeg in die marketing. Of spreekt het verkeerde type klant aan. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat jouw product niet verkocht wordt.

 

4) Wat onderscheidt jou van de goedkopere concurrentie?

Als jij een product aanbiedt dat ook bij anderen te krijg is, maar waarvan jouw prijs een stuk hoger ligt dan is het wel heel belangrijk dat jij uit kunt leggen waarom jouw product duurder is. Wat bied jij wat de rest niet biedt: Is de kwaliteit hoger, ben je sneller of juist duurzamer? Wanneer het voor de klant een logisch verhaal is, zullen ze het geen probleem vinden om hiervoor meer te betalen.

Pas wanneer je jezelf al deze vragen hebt gesteld en je komt tot de conclusie dat het echt aan jouw prijs ligt en niet aan iets anders dan is het tijd om jouw prijzen aan te passen. In alle andere gevallen kun je beter iets anders aanpassen.

 

Heb jij nog geen prijzen waar je helemaal van overtuigd bent?

Dan heb ik iets heel waardevols voor jou. Mijn gratis stappenplan Bepaal Jouw Ideale Prijs. Hierin leg ik jou precies uit welke stappen jij moet zetten om een prijs te bepalen die goed voelt EN genoeg oplevert. Je kunt het hier aanvragen.

Anderen bekeken ook

In plaats van je prijs te verlagen, doe je dit
De 3 meest gemaakte fouten bij het bepalen van een prijs
Je prijzen verhogen zonder klanten weg te jagen
Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Loading...